DOPIS Z ANDALUZIE. NA CESTĚ S PABLEM PICASSEM

Dopis z Andaluzie

15.07.2011

Jsem v jižním Španělsku – v Andaluzii. Přiletěla jsem do Malagy. První, co jsem viděla byl nápis: Aeroporto Pablo Ruiz Picasso. V Malaze se1881 Pablo Picasso narodil a žil tu s rodiči do svých 10 let. Rodným dům je zachovalý, ale právě zcela zastavěný na Plaza de la Merced 36, dnes číslo 15. Byla jsem potěšena, že jsem v rodném městě Pabla Picassa, které na mě působilo díky moři velmi svěže, teplo tu bylo tak snesitelné. Šla jsem se podívat do Museo Picasso, v němž je k vidění kolem 200 jeho obrazů a kreseb.
Pablem Picassem, a jeho vitálním duchem jaksi začala má cesta po Andalusii a měla i pokračovat… Druhý den jsem už ráno vyjela do Sevilly. Město mě překvapilo úžasným prostorem, elegancí a světovým duchem. To, že v 16-17. století bylo kulturně- hospodářským centrem, je mimořádně cítit dodnes. Nejen Plaza Espagna či Fabrica Tabacco v sobě skrývají tehdejší historický rozmach města. Katedrála je impozatní svoji nízkou stavbou, ale mohutností, atmosféra kolem ní mi připomínala Madrid, do nebe se vypínala věž Giralda, jež byla původně minaretem. Hned vedle katedrály se rozpíná královský palác Alcázar, obrovský areál se zahradami, koupelemi, původně maurská pevnost. Za ním je labyrinth ulic části Santa Cruz nebo Juderie, noční procházka tímto labyrintem zde pro mě byla silným mystickým zážitkem. Sevilla je absolutně mým favoritem, očarovala by mě zcela, kdybych si ji mohla naplno prožít, ale nešlo to přes ta strašná vedra! Na rozdíl od Malagy, kde je pláž přímo u centra, zde se nikde osvěžit nelze, kromě fontán v parku. Očima jsem se osvěžila u řeky Guadalquivir. Ale i středoevropské tělo si chtě nechtě zde žádá siestu. Musela jsem vyhledat hotel. První, na který jsem natrefila, a který se mi hned líbil, svojí osobitostí a koneckonců i svým jménem, byl v centru u katedrály malý hotýlek, a který se na mé cestě Andaluzií nemohl jmenovat jinak než: Picasso… a pak pokoj číslo 15, stejně jako číslo jeho rodného domu tak to je ten španělský mysticismus?
Dalším městem na mé cestě byla Cordóba. Historické centrum neleží přímo v současném městě. Toto jádro je malé, rychle přehledné. Tahle historická, dnes turistická část města na mě působila jako ospalé a znavené město z turistů, koloběh se v něm nezastaví… Je ale samozřejmě fascinujícím historickým místem, kdysi duchovním a kulturním centrem islámu, kde věky zde vedle sebe žili křesťané, muslimové i Židé. Fascinuje mě, že se zde narodil římský řečník a spisovatel Seneca mladší a starší a Lucanus a jsou to římští básníci! Ale tehdejší arabský vliv je zde, stejně jako po celé Andaluzii citelný až do dneška. Historickému jádru dominuje Mezquita z 8 stol., velmi zachovalá arabská mošej, která už v 11.stol. byla tak obrovská, že poté katolici za Karla V. v 16stol. do ní nevkusně vestavěli chrámovou loď katedrály a mezi arabské sloupoví a chodby vtěsňili obrazy svatých. Násilně tím zcela narušili atmosféru arabské architektury. V židovské čtvrťi Juderia, která je i zde typická jako většina židovských španěslkých čtvrtí hutným natěsněním domů a úzkých uliček, zde zbyla prý až ze 300 synagog pouze jedna. Monumentálně působí brána na druhou stranu města, vchází se jí na starý římský most, z něho se díváme na chátrající arabské mlýnice. Kolem mošeje jsou malé obchůdky s nevkusnými turistickými kýči, podobné známe z Karlova mostu. Hospůdky s tapas jsou přirozeně předražené, nával turistů je tu dennodenně velký. Córdoba mě při příjezdu celkem vtáhla, tak jsem se rozhodla v tomto historickém jádru přespat. Našla jsem si malý hotýlek “El Maestro” – s půvabnou tradiční atmosférou, vyzdoben andalůskou keramikou. Přespání v něm byl esteický zážitek.Jak jsem si všimla, tak ne všechny hotely, hotýlky měly takovou přirozenou atmosféru. A to už jsem tušila, že tohle není náhoda, duch Mistra Pabla Picassa mě jako anděl strážný doprovází na mé úžasné cestě po jižním Španělsku. Maestro Picasso děkuji Vám… A dál do Granady, pojedete také pane Picasso…?

Vyšlo v Literárních novinách, září 2011

Leave a Reply

